Tuesday, August 26, 2008

tak tau...

lanjutan entri terdahulu, saya agak terkesan untuk menceritakan tentang finishing school pada 16 dan 17 Ogos lalu di Fakulti Pengajian Pendidikan di samping beberapa kejadian kecil yang terjadi ke atas diri saya..

pada Finishing School lalu, fasilitator yang mengendlikan kumpulan saya merupakan seorang Prof Madya.. Beliau sangat peramah... kadang2 dia membahasakan diri sebagai Mama Sab.. caring nya dia...

Agak menyentuh perasaan bila dia tanyakan status hubungan saya pada sesi ice-breaking.. hampir sepuluh orang yang telah ditanya, saya orang kedua yang menjawab "still single".. beliau agak terkejut dengan penyataan saya.. namun, itulah hakikatnya.. Beliau tidak percaya sampai dia berkata "wah! atiey... the men around you are blind!!!".. tersentak juga.. kenapa ye? bukanlah saya ni cantik sangat pun.. malah tembam pulak tu... tanyalah pada rakan coursemate lelaki seperti kazzam, joko n lain2 masing2 suka mengusik saya.. namun, tidak berbekas langsung di hati saya.. gurauan dari rakan2 kadang2 membuatkan kita tersenyum sendirian..

namun, itulah hakikatnya... selepas Mama Sab bertanya, pada sesi kudapan pagi, maka berlanjutlah pertanyaan ini daripada rakan2 sekumpulan saya.. mengapa? bila? dan mcm2 lagi la yang agak terusik di hati.. namun, saya hanya tersenyum pahit..

bila saya menceritakan kepada dua orang rakan rapat saya, rupa2nya da ada yang merisikkan hal saya kepada mereka.. mereka bertanya mengapa saya masih bersendirian? mereka kata saya ni maintainance tinggi (bukan nak angkat bakul sendiri)... mungkin pandangan peribadi mereka... ada pula kata saya ni saya terlalu memilih... bukankah kita memang diberi hak mutlak untuk memilih yang terbaik untuk diri kita? salahkah saya begitu...

namun, persoalan2 tersebut tidak begiotu mengganggu perasaan saya.. doa2kanlah saya ya... saya seperti kalian jua... punya hati dan perasaan.. lagipun kita muda lagi.. hehehehehe..

yang membuatkan saya tersentuh pada 17ogos.... ada 2 kejadian yang begitu membuatkan saya marah!!!!!
orang yang mula nak mendekati saya tiba2 buat pasal.... kononnya tidak mahu diganggu.. dia minta saya beri masa kepada beliau.. mcm la saya ni mintak dia belikan saya rumah rm3 juta? mcm lah saya ni mintak dia belikan sebiji kereta? walhal satu benda pun saya x pernah minta dari dia walaupun nak berjumpa walhal kami da dekat 3 bulan tak bertemu.. kalau kita nak kan seseorang... berusahalah sikit... nah! sekarang.. saya beri sebanyak masa kepada beliau.. fikirkanlah.. saya tidak memaksa.. tapi saat saya da mula nak menerima.. bila mcm ni dia buat kat saya... maaflah.. saya jadi tawar hati... saya bukanlah orang nya yang boleh ditolak ke sana, di tolak ke sini... saya punya harga diri....

perkara kedua saya berasa sangat kecik hati dengan orang yang paling rapat dengan saya.. perkara ni pernah saya ceritakan pada k.rai cuti 2 bulan lalu... dia tak bersalah... mungkin keadaan yang buat saya rasa sangat kecewa pada nye.. maafkan saya... kalau x kerana perkara malam tu terjadi, saya mungkin x begini... pada yang berkenaan, saya da cukup menjaga hati awak... tapi.. kenapa masih nak tunjukkan pada saya benda yang tak patut saya tau?

disebabkan beberapa perkara yang remeh ni... fikiran saya agak terganggu.. walaupun agak remeh, tapi kadang2 sakit juga hati ni bila memikirkannya...

No comments: